Wednesday, July 25, 2012

Sakinah !!!! Erkkk...Gulp!!!

Nak cerita serba salah. tak cerita pun nanti tak ada pula kenangan silam.

zaman dulukala lagi, saya memang terdedah sangat dengan media elektronik yang satu ini iaitu, TV. Selalu dok temankan ibu tengok TV cerita-cerita melayu lama. Masa tu, TV3 tak glamer sangat. selalu layan TV1 saja. tambahan pula TV3 masa tu rancangannya tak berapa nak jelas sangat berbanding TV1 dan TV2.

Memandangkan aku sangat rapat dengan mak aku...jadi sedikit sebanyak aku mudah cepat perasan bila dengar ada yang panggil sakinah. Mak aku memang panggil nama aku sakinah pun. sikit-sikit hilang dari pandangan mata... mesti nama aku yang menggegarkan penduduk - penduduk di kawasan petempatan situ. aku ingatkan ...kisah ini akan berhenti setakat ini saja.

bila aku masuk sekolah rendah dan menengah. aku jumpa lagi teman sekelas yang bernama sakinah. nama dia sakinah HONG KONG . Aku pula Sakinah Jepun. pandai betul cikgu bagi nama dengan kitaorang berdua ni. nasib baik dia tak panggil sakinah gebu dengan sakinah cekeding :P

Bila masuk kolej.
terjumpa pula dengan seorang budak dari Tanah Malaya ni. nama dia pun Sakinah juga. Eh bukan seorang rasanya, tapi dua orang. yang seorang lagi muka dia hampir sama macam saya. sampai satu hari tu...aku nak pergi ke pasar bersama-sama dengan kawan aku yang bernama Anne.

masuk dalam van. dia tiba-tiba tergelak-gelak depan aku. aku naik heranlah jawabnya. aku buat signal angkat kening. dia gelak lagi. sampai ke destinasi baru dia habaq...

"Budak perempuan yang nama sakinah tu tadi betul - betul serupa macam kamulah,"

teruslah perbicaraan tentang keserupaan wajah itu menjadi topik sepanjang pencarian barang-barang kami untuk hari itu.

Bila dah mula bekerja. Ada juga sekali dua terserempak dengan budak yang bernama Sakinah. Bila aku dengar orang panggil nama Sakinah. Secara automatik aku akan berusaha semaksimal mungkin untuk tidak menoleh. Ha Ha Ha !!!

Dan sekarang...
start puasa tahun lepas kalau tak silap. aku tertengok drama bersiri ni. Masa aku tengah makan nasi ...dalam babak cerita tu ada babak panggil seorang gadis ni (yang dilakonkan oleh tasha shilla).

"Sakinah !!! Oh  ...Sakinah!!!

aku ... Erk ...Gulp !!! Nasib baik masa tu tak terlepas pinggan dari tangan.

cerita malam aidil adha ...
bukan yang cerita korban sakinah tu ...untuk kali ini cerita lain pula. dok syok melayan ceritera Hindi. sebenarnya cerita tu aku rasa khas untuk malam Raya Aidil Fitri. tengah syok makan nasi dengan ayam goreng tiba--tiba ...

Sakinah !!! Sakinah !!!

aku . terjatuh pinggan dari tangan akibat terlompat sekejap. habis berterabur nasi-nasi atas kusyen. udah le aku masa tu tengok Tv seorang-seorang jam 1 pagi pula tu. haishhh !!! sakinah dalam cerita ni tadi, dia menunggu boyfriendnya datang untuk menjemput dia ketika 1 syawal. tetapi boyfriend dia tu terlewat nak menjemputnya atas sebab-sebab tertentu. Aku tak berapa ingat jalan ceritanya. sebab hanya satu kali tu saja aku tengok cerita tu disiarkan di channel B4U ...

Dan kisah yang terbaru:
Aku duduk makan roti lepas makan sepinggan dua nasi. tengah-tengah syok makan tiba-tiba

"sakinah ... kenapalah kau lukakan hati aku."


aku. Erkkk !!! Gulpppp!!! 


Roti aku makan berterabur jatuh atas kusyen !!! 

Nota: Sesungguhnya ...bila aku dengar lagu XPDC tak ada pula macam tu kesannya. mungkin sebab aku tak fikir yang lagu XPDC tu terus merujuk kepada nama orang. ataupun ianya cuma sekadar lagu. Dan yang pasti, semakin kerap nama ini muncul di TV tak pasal-pasal aku dapat sakit jantung pula nanti. Yang betul-betul buat aku terkejut dalam situasi ini adalah part melayan filem Hindi. sampai sekarang aku tak boleh lupa degup jantung aku ketika itu !!! Mengalahkan filem seram pulak!!!

0 comments: