Monday, July 16, 2012

Sahur Oh Sahur !!!

Assalamu'alaikum dan selamat sejahtera semuanya :)

Ramai dah onmode nak berpuasa ...
termasuk dengan saya sekalipun bersedia juga ni :) 

InsyaaAllah... 
sekarang ni mata bila dah jam 9 mengantuk sangat....
bila tidur sekitar jam tu ...
onmode bangun sekitar jam 2 ke 3 pagi ... 

Alhamdulillah ... 
bukan susah nak latih mata ni. 

Bila berpuasa ni perkara paling susah nak buat sahur pagi . 

sesetengah orang sanggup berjaga sebelum nak masuk tidur balik. (macam aku dulu lah). sesetengah orang makan tengahmalam sebelum masuk tidur . (macam aku dulu jugak). 

atas alasan:
-nanti bila dah tidur susah nak bangun balik-

Itu cerita zaman tak makan saman !!! 

sekarang ni... baru teringat balik flashback cerita dulu kala zaman sekolah menengah....

ustaz kami ni suka bercerita dan bertanya. ada satu soalan yang tiba-tiba muncul dalam ingatan aku!!!

apa beza orang yang puasa tapi tak sahur dengan orang yang berpuasa dan bersahur? bersahur ni maksud ustaz tadi ... tidur dulu...kemudian bangun dan barulah kita menghadap rezeki. 
memandangkan aku jenis tak sahur ... aku cuma jawab tak dapat pahala sahur je kot.... 

ustaz senyum.

kemudian ustaz mula bercerita keadaan manusia-manusia yang pernah dijumpainya. tak sangka pula... aku termasuk dalam kategori umat - umat itu bila dah jejak kaki zaman kolej. 

dia tak nak sentuh tentang ganjaran mahupun pahala. tapi ustaz banyak sentuh tentang nikmat ... Mula-mula dulu aku tak faham apa-apa. Bila dah mula bekerja ... memandangkan kerja aku banyak duduk di rumah. bertempat pula di kawasan yang jarang ada bekalan air. macam malam ni jam 10:25 malam barulah kedengaran air keluar dari pilinya. kadang-kadang aku berjaga sampai ke jam 6 menunggu air tadahan penuh. dari situlah aku dapat rasa perbezaan. 

aku pernah berjaga sampai ke pagi untuk tunggu air. aku pernah tidur awal dan kemudian mata ni secara tak langsung terbuka pada jam-jam tertentu. bukan sekali dua saja aku mengalaminya. tapi berkali-kali. penat macam mana pun badan, mata ni ibarat dah terpasang jam loceng!!!

bezanya adalah ... 
bila berjaga sampai ke pagi .... dan kemudian tidur, bila bangun lagi mesti badan rasa lesu. 
tapi jika kita tidur dulu kemudian bangun, baru rasa ada lebihan tenaga untuk bekerja keesokan harinya. itu dari segi tenaga untuk bekerja. 

dari segi akal fikiran:
bila tidur dulu ... kita tak kan rasa otak kita penat untuk berfikir. rasa segar... terutamanya sebelah pagi... Bila digunakan untuk waktu studi memang mengancam sangat rasanya saat itu! cubalah !!! 
bila langsung tak tidur malam ... otak secara tak langsung akan penat. bila penat...Jammed!!! Bila Jammed blackout!!! 

dulu aku bukan tak percaya kata ustaz. aku percaya. cuma liat sikit!!! Ha Ha Ha !!! 
sekarang ni syukur Alhamdulillah !!! 

Paling penting sebelum tidur jangan fikir apa-apa. rehatkan betul-betul minda. apa-apa masalah letak tepi dulu. 

NOTA: Jangan lupa tidur dahulu sebelum sahur. Jaga kesihatan kamu elok - elok!!! terutama pesanan ini untuk diri saya sendiri he he he !!! Jangan ikut macam saya pada abad-abad yang terdahulu!!! Berubahlah dari sekarang. Anda pasti boleh !!!

0 comments: