Saturday, October 8, 2011

Tiada Kata Melambangkan Maksudnya (Antara kontra & abstrak)

Assalamu'alaikum dan salam sejahtera semua. menandakan aku sedang bersarapan pagi .

tak boleh tidur aku memikirkan ayat pendek entri ini.



bila fikir sekali. ada maksudnya sebenarnya.


bila fikir kali kedua. tak ada maksudnya.


bila fikir kali ketiga. ada maksudnya.


bila fikir kali keempat tak ada maksudnya


bila fikir kali ke 5 ada maksudnya.


bila fikit kali ke 6 tak ada maksudnya.


dan setelah fikir kali ketujuh ...


aku temui jawapan yang mungkin jawapan yang dia cari ataupun tidak...

jawapannya adalah ya ... melambangkan maksudnya.
mesti dia tertanya-tanya kenapa aku bagitau jawapan itu adalah yang paling tepat dalam erti kata lain. secocok ataupun sesuai serta menepati ciri-ciri persoalan di atas. (mende aku merapu ni).

adalah shahir... kenapa aku aku cakap?!!!
sebab tak semua kata-kata yang tak ada maksudnya. harus diingat. setiap kata-kata yang keluar dari mulut kita bagaikan satu doa. maka .. berkatalah akan hal yang baik-baik. (ni nasihat untuk aku sendiri sebenarnya ^_^, dan jangan berkata tentang sesuatu yang bukan Haq kita)

contoh ye ...
Rasulullah s.a.w setiap kata-kata dari mulut nya melambangkan keperibadian baginda S.A.W. begitu juga para-para sahabatnya.

bila berpindah ke zaman aluminium ni. banyak yang kontra dan abstraknya. (sebenarnya aku pun konpius apa benda kontra dan abstraknya neh). mari kita kupas sama-sama ye.

manusia zaman sekarang...
bila dia kata i love you ... ye .. dia betul-betul maksudkannya. cuma dari segi istilah kata-katalah ... tapi maksudnya lain-lain ... bila dia love yang baik-baik alhamdulillah. tapi bila dia love yang mengarut.mengarut jugalah caranya. hati kene kuat menilai tang mana maksudnya tuh...

bila dia cakap dia rindu
dia bagitau betul-betul ... cuma kita tak pasti apa sebenarnya yang dia rindu. manusia ni kan banyak ragam.

dan aku selalu dapat satu ayat...

"awak ni baik sangat-sangat "

setakat ni inilah ayat paling power orang. aku tahu dia maksudkan betul-betul dalam erti kata istilah lain "lurus bendul". hahaha

moral di sini: bila orang tu bercakap lebih-lebih. ada maknanya tu. cuma kita tak sedar niatnya. AWAS!!! kene tolong jiwa kita sikit. bila jiwa kita dalam keadaan sihat dan tenang insyaAllah..musibah akan menjauh daripada kita....

0 comments: