Wednesday, October 13, 2010

Kira Jangan Tak Kira !!!

assalamu'alaikum warahmatullahi...dan salam sejahtera semuanya.
ape hal ni kan?!!!

Ceritanya gini. sepagi yang indah bertarikh 13/10/2010 aku dengan konfiden melangkah keluar dari rumah jam 6 setengah pagi menuju ke ruang legar depan nun.

tiba-tiba tak diduga...
"assalamu'alaikum us...," tegur sebilangan anak-anak kecil.
"wa'alaikumsalam warahmatullahi...korang buat apa ka situ?"
"nak tengok orang hafazan." jawab mereka dengan sungguh-sungguh.
"woh...jangan masuk dulu. tunggu ustazah lain datang. saya bukan incharge kat sini." senyum. sambil berlalu meninggalkan kanak-kanak riang itu...

sepanjang perjalanan. tak habis-habis ucapan kesejahteraan untuk ku yang aku kumpul. sehinggalah aku duduk di kerusi menunggu. hihiii. tunggu kawan-kawan yang lain. bukan tunggu bas atau tunggu giliran ye...

sesampai di situ...tiba-tiba seorang ustazah mendatangi aku. dia mula membahagi tugas.

ustazah: awak dalam bahagian apa ye?
aku : tilawah ...
ustazah: oh... ni nanti lekat kat meja... pegang yang untuk nasyid ni jugak dan bagi kat kak siti nanti.
aku :okayz...

dengan cepat aku melangkah menjalankan tugas yang telah diberikan. selesai semua kerja aku...aku sembang kejap dengan kawan-kawan aku sambil menunggu kehadiran semua peserta. tiba-tiba...

ustazah: sakinah...nanti tolong daftarkan anak-anak dari sekolah kita ya?
aku : okays....beres bos.

aku melangkah ke tempat duduk si adib dan fatin.

aku: dah ambil wuduk belum dari rumah?

belum...

pergi ambil wuduk dulu lepas ni kita buat pendaftaran.

*****

selesai pendaftaran masing-masing duduk di tempat masing-masing dan aku pula sibuk mencari dan mencatat nama-nama peserta bagi memudahkan kerja aku kelak.

Alhamdulillah semuanya berjalan dengan baik ... sehinggakan waktu rehat pun aku gunakan untuk kira-kira. alhamdulillah. aku dapat menjalankan tugas aku dengan baik. sungguhpun pada asalnya aku terkulat-kulat juga. sebab tak tengok borang-borang hakim macam mana pulak edisinya hahhaaa...

semakin lama-semakin ramai yang memenuhi ruang legar. aku rasa semakin malu pulak duduk kat depan-depan tuh. apa bolah buat. hahhaa....sempat lagi aku memanggil kawan-kawan aku.bukan apa...nak mintak tolong ambil gambar. serius ...tak nampak muka aku keh keh keh...

akhirnya peserta terakhir selesai. lega sangat-sangat.

alhamdulillah kerja-kerja pemilihan siapa juara, naib juara dan ketiga senang untuk dipilih ...

nota: bila kerja dengan penuh fokus memang bila tiba dirumah keletihan yang teramat sangat dirasa. aku sampai rumah jam 3 petang sebab tolong orang-orang yang bekerja di dapur kejap. bukak tv tengok cerita cahaya...alih-alih tak sampai beberapa minit aku pun tertidur... adesss.....

0 comments: