Wednesday, November 5, 2008

PoSTo…PoSTo…bukan pistol daaa…

Aku belek punye belek majalah dara.com kan in the endnye aku terserempak dengan infodara kelolaan aida rofiza mohd yunus…

Mau tau kisah selanjutnya…jojom kite selam sama-sama…

#Sayur-sayuran dan ulam-ulaman mengandungi banyak serat (fiber) dan kurang kalori. Ia kaya dengan sumber utama vitamin c, vitamin A, asid follix dan zat galian yang sangat diperlukan tubuh badan untuk pertumbuhan dan penjagaan tubuh badan serta minda yang sihat. Khasiat yang terdapat dalam sayur sayuran dan ulam ulaman ini dapat menyelenggarakan tisu-tisu kulit, mata, tulang dan otak.

#jantung manusia berdenyut lebih daripada 100,000 kal sehari. Setiap hari jantung manusia mengepam darah seperti melakukan kerja mengangkat satu tan barang ke tingkat lima.

# otak manusia mempunyai 1,000 juta sel. Setiapnya bersambung kepada sekurang-kurangnya 10 sel berlainan untuk pelbagai fungsi. Semasa tidur, ¼ daripada tenaga badan pergi ke otak kerana keaktifan 10,000,000,000 sel saraf perlu dipelihara.

# makanan yang mengandungi bahan toksik pada paras yang tinggi seperti dicemari racun eprosak dan dadah veterinary boleh menyebabkan keracunan dengan serta-merta atau dinamakan kesan akut. Gejala keracunan seperti muntah-muntah, cirit-birit dan lain-lain lagi boleh berlaku dalam masa yang singkat selepas memakan makanan yang tercemar dengan toksik.

# rabun malam berlaku kepada seseorang apabila kekurangan vitamin A dan masalah pada retina mata sehingga menyebabkan penglihatan seseorang kurang jelas pada cahaya yang kurang terang.

# sebanyak 92% kandungan tembikai adalah air dan tembikai dapat menyokong perkembangan struktur badab seseorang. Tembikai bebas daripada lemak dan rendah kalori serta menyediakan tenaga disamping membantu membaiki semula tisu organ yang rosak.

# pelangi muncul apabila kedudukan matahari berada kurang 40 darjah dari kaki langit biasanya hujan pada waktu pagi dan lewat petang.

# jambatan gantung dekat lapangan terbang antarabangsa haneda, jepun, dikatakan paling panjang di dunia. Berukuran 124 meter panjang dan empat meter lebar, bahagian tengah bersambung untuk memudahkan ia diangkat apabila kapal lalu di bawahnya. Kos pembinaan adalah lebih murah daripada membuat terowong bawah laut.

# Gajah Afrika hamil selama 640 hari….

0 comments: