Wednesday, November 5, 2008

kecantikan yang akan kedam

satu kisah yang menimpa seorang ulama sewaktu dia dalam penerbangan. Apabila tiba waktu solat, dia pun pergilah ke tandas untuk berwuduk. al-maklum, tandas di dalam kapal terbang memang sempit, maka dia pun terpaksalah membuka pintu tandas itu ketika berwuduk. tatkala dia sedang mengangkat salah satu daripada kakinya ke sinki ( washing basin), seorang pramugari telah ternampak perbuatan ulama itu dengan segera menegurnya.

pramugari: (dengan suara dikeraskan) Tuan tak boleh memasukkan kaki ke dalam sinki itu.

ulama: mengapa?

pramugari: kotorlah sinki itu nanti.

ulama: tapi tidak disediakan gayung untuk saya mencuci kaki di atas mangkuk tandas.

pramugari: itu bukan alas an membasuh kaki di sinki.

ulama: habis, kalau saya hendak membasuh kaki di mana saya harus membasuhnya?

pramugari: tak perlu mencuci kaku ketika menaiki kapal terbang.

ulama: ( dengan suara lembut dan rendah diri ) berapa kali sadari mencuci muka saudari dalam satu hari?

pramugari: tuan, orang macam saya paling tidak cuci muka sekali atau 2 kali sehari. tak kan tuan tak tahu pramugari macam kami perlu jaga penampilan wajah kami kene rawat wajah kami. setiap masa kami kena pastikan orang puashati walau hanya dengan melihat wajah kami.

ulama: saya mencuci kaki saya 5 kali dalam sehari, 1 laki cuci 3 kali berturut-turut, bererti kaki saya lebih bersih dari muka saudari.

•manusia yang paling beruntung di dunia ialah manusia yang mahu berubah. berubahlah daripada seorang yang berjaya dalam karier tetapi tidak solat kepada seorang yang berjaya dan jelita, dalam masa yang sama mentaati PENCIPTANYA. hidup menjadi manis dengan adanya redha darpada Allah s.w.t.
•ingatlah, orang akan lebih cantik sekiranya dia taat, sebaliknya orang cantik akan kelihatan kedam sekiranya dia ingkar

0 comments: