Thursday, September 4, 2008

SeLaMaT MeNYaMbUt RaMaDHaN aL-MuBaraK!!!


assalamualaikumwbt semua...pertama kali ialah selamat menjalani ibadah puasa...bila tiba time puasa ni teringat zaman kecik² dulu...banyak jugak lah ceritanya...tapi selalunya aku jarang terlibat dengan insiden² yang mengerikan... nak tau kisah selanjutnya..jojom menyelam!!!

kisah zaman kecik² dulu...kebetulan rumah aku tak jauh dari surau. Buka je tingkap atau pintu rumah, konpem nampak dah surau tu. Jadi masa kecik² aku selalu ikut mak ayah aku ke surau.kadang² tu time sesuboh pagi pun aku ikot jugak kalo dah orang gerakkan...aku tak sanggup nak tinggal senseorang dalam rumah...

jadi time puasa ni aku join jugalah jemaah tarawih..cerita pasal terawih aku paling lama pun takat 8 rakaat je masa tu..balik rumah mak tnya: napa tak ikut tarawih sampai selesai...dengan mudahnya aku jawab..alah..sakinah rasa letihlah kaki...tak lama lepas tu tnya kat mak...mak bila saya dapat join tadarus pulak?!!!

masa kecik dulu niat tadarus tu memang tak betul sikit...nama pun budak²...dapat RM10 tu dah kira hebat dah...tu pasal beria-ia nak pergi tadarus...

tahun pertama aku tadarus seingat aku dalam darjah dua...aku tak habis lagi baca quran tapi syukur Alhamdulillah..aku dapat baca quran dengan lancar meskipun tajwidnya masih lagi terumbang ambing...yer...nampaknya tahun tersebut berjaya juga aku dapat rm10...tahun berikutnya aku dapat rm5 ngan buku je..selepas tu aku tak dapat dah duit-duit ni...

yang tu satu hal...dijadikan cerita...time tadarus aku ingat lagi semua orang berebut-rebut dan mengharapkan dapat giliran yang terkena bacaan surah yassin...macam tu juga aku...aku cuma berpeluang sekali je..itupun kebetulan kakak² ramai yang cuti. dan masa tu tak ramai dah orang pergi tadarus ... sebab tak ada hadiah yang gempak...dan yang paling bestnya bila time cuti minggu mesti kitorang akan pakat nak mengaji sampai pukul duabelas lebih...yang tragis nya time nak balik rumah adohaiiii...punyalah serammmm hhahaaa...udah lah jalan² sunyi-sunyian...memang bolah dapat serangan jantung itu macam...

selalu juga kena marah bila selalu buat hal masa tadarus sampai ayah warning sha dgn abg kalau dia dengar kitorang main² lagi time tadarus dia tak nak lepaskan kitorang pegi suaru lagi..tadarus je kat rumah...alah setakat kena sound seminggu je okaynya...hhahahaaa...

itu kesah tadarus dan tarawih...

masa dekat-dekat nak raya...
aku jarang keluar rumah...sebabnya mak dah bagi warning awal dia nak buat kuih ngan biskut raya,,,,kalu betul-betul nak tolong jangan keluar rumah! (ah! padan muka kena warning) aku ni memang tak pernah nak dok diam di umah...aku mesti main keluar jugak...tetibe datang idea...mak bila kita nak buat kuih kalau tak lagi..ingat nak pergi jumpa kawan sat...kejap je...jangan tatau dapat je greenlight aku teros cau pahtu sampai petang tak nampak batang hidung...hahhaaa...

itu kesah aku nak buat kuih rayo ngan beskut...

teringat kisah anak buah aku dulu nama dia mohd. saharudin paha dia hampir melecur terbakar sebab mercun atau bunga api tak ingat lah...masa tu baru je lepas abih makan tahlil arwah mak tak ingatlah..yg pasti masa tu masih lagi puasa...kebetulan masa tu abang no.2 aku ada di rumah...yang lainnya dah pergi surau dah..apelagi kitorang yang dalam rumah ni kelam-kabut bila tengok si adek ni kebakaran in the endanya abang yang no.2 tadi tangkap dia bawak lari pergi bilik air tapi sampai di bilik air ada ke patut dia campak budak tu je kat tepi besen..adehhh!!! samapi sekarang kitorang dok gelak kalo bukak lagi cerita tu...si adek ni tadi senyum je bile dgr kitorang bukak kenangan silam yang tak berapa nak pahit dan manis...tak jugak berapa nak lecur...wakakkakaa...

kisah aku pulak ni tahun lepas punyer versi...
masa tu on the way dari sibu ke daro dengan umi dan adik umi...kami singgah lah di satu kedai makan ni. nak order nasi beriani untuk buka puasa petang tu...sampai je di kedai tu aku tak tahan dah nak buang hajat kecik...sampai je depan toilet tu aku keliru tatau nak masuk pintu mana satu...alih² aku pilih yang hujung sekali dari kiri...hendak dijadikan ceritakan...time aku nak kuar tetibe je aku rasa pintu tu bagaikan digam...aku ketuk² supaya orang kat luar dengar tak jugak dengan..aku jerit² mintak tolong tak jugak dengar...masa tu aku betul² serah diri pada Allah...aku tarik pintu tu dengan saki baki kekuatan yang tinggal...sikit demi sikit lama-lama jadi bukit gak dan akhrinye pintu itu pun terbuka syukur Alhamdulillah...lebih kurang setengah jam jugak aku terbabas...samapi je kat tempat umi aku tak buleh dah nak bercerita..yang aku dapat buat hanya tergelak je...adohai...bila keadaan dah tenang aku cerita kat umi..umi cakap moral valuenya mana-mana aku oergi lepas ni aku mesti angkut sekali hendphone aku masuk toilet sesama...takut hal seperti itu berulang sekali lagi...fuh! naseb baek tak patah tulang jari jemarri aku...

sekian itu sahaja...Al-FaTiHaH buat arwah mak dan ayah...hari sabtu ni kenduri tahlil akan diadakan di kampung tian...papai semua selamat berpuasa...

0 comments: