Thursday, September 11, 2008

Pesantren Cinta ?!!!

ada apa dengan pesantren cinta?!!! memang benar atau nggak ya nama pesantren ada yang gitu sih…hhehhee teringat teman lama skype aku yang bernama andy. lama sudah ya nggak ketemu di ruangan siber ini. apa khabar ya kamu di sana? lama sidah kita nggak bercerita serta bertukar-tukar pendapat tentang hiburan, sinetron², novel², filem², membahaskan isu semasa dan sebagainya.

bila bercerita tentang kisah ini teringat aku seketika dulu di mana aku pernah terfikir utk turut sama belajar di pesantren. hheehee. namun sekarang setelah aku fikir² sesungguhnya ilmu itu ada di mana² tidak mengira di mana kamu berada. asalkan kamu tidak malu bertanya.
eh lupa pulak…hehee. kenapalah aku bertaip macam itu bunyinya. haha penaruh..pengaruh…

bila aku bandingkan cerita luar daripada cerita yang dikeluarkan oleh Negara kita. cukup sedih sgt². bilalah aku dapat menonton drama bersiri tv ataupun apa² cerita keluaran Negara kita yang menggambarkan nilai islam yang sungguh indah. sekarang ni aku tak pernah tengok lagi.

Korang nak tau? cerita pesantren cinta ini mengisahkan tentang seorg remaja siswi tahun akhir. yang hidup serba moden dan mewah. Namun dalam masa yang sama menghadapi masalah keluarga yang agak kronik, di mana kedua-dua ibu bapanya sama-sama berselingkuh.

cerita pasal hidayah. Memang diakui hidayah itu berada di mana-mana. tetapi tidak semua di antara kita yang mampu meilhat bentuk apa hidayah yang Allah beri pada kita. Aku sendiri selalu sahaja tidak perasan. ada-ada sahaja yang aku abaikan sedangkan ia sebenarnya membawa keberuntungan yang besar untuk aku. Itulah masalahnya kita ini. pertamanya, tidak pernah bersyukur dengan apa yang kita ada. keduanya, tidak tahu menghargai kurniaan Allah s.w.t,. dan ketiganya, tidak punya sikap sabar dan tawakal kepada Allah. semuanya nak mudah dan cepat. ala-ala Maggie mee kot hehhee….

jadi kesimpulannya di sini, usaha, sabar dan tawakal itu sangat perlu dalam kehidupan. tetapi jangan lupa untuk mensyukuri dan menghargai apa yang Allah kurniakan buat kita semua. semoga kita semua mendapat limpahan rahmat kasih sayang daripada Allah s.w.t di dunia hingga akhirat.

salam sayang semua daripada sha83@kaizer!!!

0 comments: