Wednesday, July 11, 2012

Semangat Nak Beraya Saja Lebih !!!

Assalamu'alaikum dan salam sejahtera !!!
sekarang ni aku duk lepak dengar hukum tajwid yang bersiaran langsung di TV Al-Hijrah (30 minit Ustaz Don)

sesi pembelajaran aku bermula tengahari ni tadi ....

1) belajar cara siaran tv boleh di"pause"kan . sekiranya aku nak tinggalkan untuk pergi memasak.

2) belajar cara nak besarkan gambarkan skrin kat TV. Untuk rancangan TV yang bukan HD.

 *** yang nombor 3) ni aku belum ejas bebetul lagi . pembelajaran ke 3 . nak tengok balik apa yang kita dah recordkan.

hebatkan PVR ni ?!!!

Panjangnya intro aku pasal TV ni ya ...

sejak aku duduk lepak je depan TV aku baru perasan. sebulan nak start puasa mesti dah keluar iklan hari raya. dan untuk tahun ni ...aku rasa aku perlu bersuara melalui ketukan-ketukan jemari yang tak berapa nak runcing ni.

dulu aku mungkin tak faham...
bila dekat puasa budak-budak seronok sangat ... sebab hari raya dah dekat. jadi secara tak langsung... tak terpupuk semangat nak berpuasa sebenarnya ... lebih kepada memupuk semangat nak beraya.

bila tengok iklan kat TV sekarang ni ...
adalah beberapa kerat iklan khas untuk puasa ... contohnya minuman horlick... kalau iklan kurma tu rasanya hari-hari biasa pun ada juga cuma dekat-dekat ramadhan ni lebih kerap muncul berbanding hari-hari biasa.

pasal diskaun harga paling best.
perabotlah...alatan rumah yang lainlah...pakaianlah ... kain-kainlah ... semuanya dikaitkan untuk raya.
cubalah kaitkan dengan puasakan lebih molek. tapi motif sebenar puasa ni nak elakkan kita dari membazir. bila dah muncul-muncul iklan macam ni ... walaupun ada diskaun .... tetap juga penggalakan kepada pembaziran.  


Mohon tukar pulak la style iklan di Malaysia ni. sebelum puasa tu perbanyakkanlah iklan pasal puasa secara tak langsung boleh memupuk semangat nak beribadah dan mempertingkatkan ibadah dalam bulan Ramadhan. 


Nota: Yang bekerja dalam agensi pengiklanan berbuatlah sesuatu untuk itu !!! 

0 comments: