Wednesday, April 18, 2012

~TELINGA BERSUARA "NGING"~ ( Benarkah?!!!)

‎Sebenarnya aku onmode beristirehat selepas mengemas tempat operasi aku. check kat news feed tiba-tiba terpandang status seorang kenalan. dia ni aku kenal sebelum aku wujud dalm fesbuk. jadi maknanya dia tu bukan teman fesbuk ye...lama dah lost contact ...sejak ada fesbuk ni adalah beberapa kali bertegur sapa. oh ya ... terima kasih pasal jadi sifu tajwid hujung tahun lepas ... agak-agak bila kita nak mula lagi ni ?!!


aku tak pastilah dengan cerita yang ada dalam entri. siapa-siapa yang tahu .... mohon tampilkan diri beri penjelasan dengan lebih lanjut :-)

Adalah Panggilan Sayidina Rasulullah SAW.
Oleh : Ustadzah Zidna Zidan Nafi'a.

Assalamu'alaikum..~* Bismillahirrahmaanirrahiim *~ ...

Banyak orang yang bertanyakan, kenapa kadang2 telinga bersuara dengung "Nging" ?
Apa sebab musababnya, karena musababnya ada org yg mengatakan dgn tidak berpedoman, bertahayul dan sangkaan jelek terhadap hal itu...

Sesungguhnya suara "NGING" dalam telinga itu, adalah Sayidina RasulullAh SAW sedang menyebut2 orang yg ditelinganya bersuara "NGING" (dengung) didalam perkumpulan orang yang tertinggi (malai'ul a'laa) dan hendaklah dia supaya ia ingat pada Sayidina Rasulullah SAW dan membaca selawat untuk baginda.

->Hal ini berdasarkan keterangan dari kitab ( AZIZI 'ALA JAMI'USH SHAGHIR)"
"Jika telinga salah seorang kamu berdengung (nging) maka hendaklah dia mengingati aku (Rasulullah SAW) dengan membaca selawat kepadaku."

Serta mengucapkan "DZAKARALLAHU MAN DZAKARANII BILKHAIR"..
ertinya; "Allah ta'ala akan mengingati orang yang mengingatiku, dengan kebaikan."

Imam Nawawi berkata :
Sesungguhnya telinga itu berdengung hanya ketika datang berita baik kepada Roh.
Bahwa Saidina Rasulullah SAW telah menyebutkan orang ( pemilik telinga yang berdengung"Nging" ) tersebut dengan kebaikan di "Al-mala'ul a'la" (majlis tertinggi) di alam rah.[ Kitab AZIZI 'ALAL JAMIUSH SHAGIR ].

Semoga Bermanfa'at. .
Salam Ukhuwah Fillah.

sumber FB : page Qolbun Salim

0 comments: