Friday, July 8, 2011

ONMODE TRAUMA : TRAGEDI PENUH TRAGIK !!!

Assalamu'alaikum dan salam sejahtera semua ....
tak senonoh betul kualiti gambar di sebelah tu kan? hihiii ...

haaa tu la dia opet aku ngan anak-anak buah aku ... tapi tak ada lagi dah hihii kena copet hahha.. :moral value ~jangan kasi nama kucing korang opet nanti kena copet hihiii

pernah jugak aku story pasal opet ni di blog gadismelanau83kaizer...

sebenarnya cerita hari ni tak ada kene mengena dengan opet atau mana-mana kucing pun dalam dunia... sedikit pun tak ada kena mengena ...

nak baca kisah opet boleh skodeng sini http://gadismelanau83kaizer.blogspot.com/2010/01/warning-hanya-untuk-18-tahun-ke-bawah.html

ini cerita minggu lepas punya ... masih fresh gitu lho...
ceritanya macam ni ... suatu hari yang indah ... tak panas tak hujan ... aku berkeliaran belek belek tengok tanaman aku ... Alhamdulillah semakin segar bugar nampaknya ... biarpun tak dibaja ...

sedang aku beroperasi memelihara alam sekitar menyahut seruan kerajaan tanam satu pokok aiseh ... yo yo je kan hahhaa... tiba-tiba suasana bertukar menjadi genting sekelip mata .. aku kehairanan ... langkah ku makin laju ... tapi aku tak pasti mana arah aku nak tuju .. aku nak balik ke rumah terasa jauh sangat nak melangkah ... hati aku tak tenteram... takut ... resah dan macam-macam .... jauh disudut hati aku berdoa ...

"ya Allah .. selamatkanlah tanahair aku ini daripada ancaman yang boleh meragut keamanan dan kedamaian... selamatkanlah ... Ya Allah!!!

aku masih bisa merasakan debaran itu sehingga kini. aku tak paham kenapa aku merasa ketakutan yang tersangat melampau ... sehinggalah aku ternampak sekumpulan manusia yang berpakaian serba kuning ... membawa sepanduk ...

hati gusar aku semakin menjadi ... di tengah-tengah keriuhan itu kedengaran jiran seorang Pak tua bersuara dari arah rumahnya yang berdepan dengan rumah aku ...

" oh Nah... tunggu apalagi tu !!! cepat masuk rumah ...tutup pintu ..keadaan bahaya sekarang !!!"

aku tersentak sebentar...

keinginan hati aku menuntut aku untuk melangkah laju meluru masuk ke rumah aku ... tapi ... ketakutan yang telah bersarang ketika itu mematikan langkah aku ...

manusia semakin ramai... dekat ... dan keadaan semakin riuh ... aku takut... aku tidak mampu berbuat apa-apa ... bermacam-macam laungan keras yang kedengaran .. aku semakin takut .. namun masih tidak mampu bergerak ke mana-mana ...

entah bagaimana tiba-tiba seseorang muncul di depan aku ... aku tak kenal ... tapi yang aku ingat cuma ...

jejaka berbaju putih ... berjeans levi's biru ... berkata:
saudari buat apa kat sini lagi ... cepat masuk ke dalam rumah saudari .. keadaan tengah bahaya sekarang ni !!!

belum sempat ditariknya tangan aku untuk selamatkan aku... aku dah terjelepok kepengsanan akibat penangan satu objek keras .... aku rasa ibarat nyawa terpisah dari jasad ... ku ucap lafaz takbir ... kalimah syahadah ... aku istighfar ...

perlahan-lahan ku buka mata .... Oh... Alhamdulillah ... aku masih berada di situasi yang tenang ....damai... debaran ketakutan di hatiku masih terasa sehingga kini.

aku bangun dan berfikir sebentar ... lantas berdoa supaya kehidupan kita di Malaysia ni selalu aman sentosa dan dijauhkan dari segala fitnah yang boleh membawa kita semua kepada kehancuran ...

pesanan buat kita hamba-hamba Allah aku petik dari sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud: "bagaimana keadaan kamu dengan amalan-amalan kamu maka begitulah keadaan pemerintah yang akan diletakkan ke atas kamu " ...

rasanya cukup jelas pesanan ini buat kita semua ...
"jika kamu inginkan seorang pemerintah yang baik .. maka berubahlah ... ubah diri kamu terlebih dahulu sebelum kamu mengubah yang lain-lain ....'

jangan lupa juga pada satu sabda Rasulullah s.a.w yang lain bermaksud: "Allah akan utuskan untuk umat ini di awal setiap seratus tahun seorang yang akan memperbaharui urusan agamanya (mujaddid)."

menurut hadis ini, memang sudah dijadualkan bahawa sebelum datangnya pemimpin yang dijanjikan Allah, jika seorang pemerintah yang zalim dijatuhkan, akan naik satu pemerintah yang jauh lebih zalim. Oleh itu, tidak hairanlah jika berlaku dalam sejarah, penguasa atas nama presiden atau lain-lain lebih kejam daripada pemerintah yang telah mereka jatuhkan sebelum itu ...

NOTA: sama-samalah kita memelihara keamanan negara kita ini ... aku tak pernah berfikir tentang bersih ke apa - apa ke ... tapi entah kenapa tiba-tiba aku boleh dapat mimpi macam ni ...Nau'zubillah ...

0 comments: