Wednesday, July 21, 2010

Tentang Aku Dan Mereka

aku ...
tersadai jauh di pulau ini
bagi mereka aku jauh...
begitu juga bagi diri ku...

dulu...
aku dan mereka selalu bertemu
biar tanpa suara,
tanpa rupa,
tanpa gaya
namun selalu rasa dekat...
yang nyata hakikatnya
jauh nun di sana...

kini...
aku berdiam diri
aku tersadai di penghujung ruang
namun hati aku masih kekal di situ...
di situ...
di ruang itu...
ruang tanpa sempadan
untuk waktu
untuk jarak

selamanya...
akan abadi dalam ingatan aku...
bersama mereka...
mengenali mereka...
adalah suatu yang kurniaan
anugerah terindah dalam hidup aku...

Ya Allah...
aku rindu akan mereka...
namun siapalah aku
untuk memperakui sebuah kerinduan itu
cuma mampu ku pendam
di sudut dasar hati aku
yang paling dalam
agar tidak terselam
oleh mereka yang ku rindui
kerana disebalik kerinduan itu
tercipta satu kesakitan yang maha hebatnya
daripada Mu rasa ini datang kepada Mu jua ia akan kembali...
aku percaya janji Mu ya rabbi...

jangan kamu persoalkan keikhlasan ku mengenali mu teman...
aku telah berusaha sekeras mungkin
untuk menerima dirimu seadanya
bermula dari setiap kekurangan
kelemahan juga kelebihan yang ada pada mu
tapi sayang...
ia tak pernah kamu rasakan...
aku jadi bingung
aku jadi resah
teman jenis apakah aku ini?

dan sehingga kini
aku sedari
apa yang aku rasa cuma bagian rasa dari
Yang Maha Pencinta dan Maha Penyayang
itu semua bukan milik ku...
berbahagialah kamu..
andai kamu turut rasakan hal yang sama

percayalah ia bukan dari ku untuk kamu
tapi dari Nya untuk kamu...

teman...
kita jauh kerana wujud ruang dan waktu...
namun bagiku...
kita selalu dekat kerana Ilmu Allah itu sendiri.

aku tidak pernah khuatir andai aku bakal kehilangan kalian
namun aku khuatir...
rasa ini kalian tidak dapat rasakan...
bagiku ia bukan hak aku...
ia adalah hak kalian.
dan aku tidak layak untuk berada di sini terus
aku sungguh tidak kuat
aku takut ramai yang bakal kecewa
aku takut untuk menyakiti
aku takut untuk menggores
aku takut...
dan semakin takut...
andai semakin ramai yang tersakiti
semakin ramai yang tergores...
semakin ramai yang terkecewa...

masih perlukah aku untuk terus tetap di situ
atau sudah tiba masanya aku untuk melangkah pergi?!!!

0 comments: