Friday, August 21, 2009

Ops..I Did It Again 2!!!!!

ini pulak cerita pasal puasa ... selamat berpuasa semua...
teringat satu ceramah dalam tv... dorang bukak cerita pasal puasa remaja-remaja zaman sekarang ... kalau nak ponteng puasa ada-ada saja alasan yang munasabah bagi mereka ni .. kenapa tak bagi alasan munasarawak pulak?!!! asyik munasabah sahaja...
ishk ishk ishk... (sambil geleng kepala)

mau cerita pasal munasabah ni? aku rasa elok aku bagi contoh je lah ...

hari pertama puasa ... adalah antara remaja-remaja nakal ni .. saja nak ponteng-ponteng... atasa lasan .. lupa pasang niat... hohohooo...

adalah seorang ustaz ni cakap ... dan pernah jugak aku terbaca dalam satu website... malahan isu ini pernah diketengahkan semasa aku dalam form 2 ... sesi kelas la.. niat tu sebenarnya boleh jugak dikira ... bila kita cakap dalam hati kita kita nak puasa .. itu pun sudah dikira niat ... ataupun terlintas keinginan kita untuk berpuasa tu pun sudah dikira niat ... jadi ... lepas ni .. jangan ragu-ragu nak puasa ... selebihnya .. kita serah pada Allah ... sebab Allah yang lebih tahu sama ada amalan yang kita buat itu diterima atau tidak... yang penting ... keikhlasan hati kita untuk menunaikan ibadah Allah...

tapi jangan pula salah guna kata-kata ini untuk kes solat pulak... maaf ye...

o.k lah ... ada satu lagi alasan paling glamour... uzur.. part ni pun tak kira dah laki perempuan semua alasan yang sama... erk.. lelaki ada uzur jugak ke? ada kes di mana seorang hamba Allah ni ngaku secara bergurau meang ada lelaki uzur.. time tut..tut..tut.. macam perempuan jugak ... aku jawab .. aku perepmuan tatau sangat pasal lelaki tapi.. kalau nak tipu pun agak-agaklah... kang betul betul keluar darah tak henti henti .. baru tau langit tu tinggi ke rendah...

nampak sangat persendaan dalam hukum hakam berlaku kat situ kan kan kan...terus-terang le.. aku buat kawan je dia ni dah ... kesian jugak... tapi mau buat cemaner... itukan pilihan dia... semoga dia beroleh isteri yang solehah...

pengalaman aku berpuasa pulak? hohoho...
aku kalau puasa ingat satu benda je... terubuk bakar yang ada telur... korang makan le ikan bertulang tu.. tapi telur bagi kat aku ek... hahhhaha...

wah sedapnya...aku mau makan...ta[pi sekarang ... ishk ishk ishk.. jangan cakap dlu .. sedih banget...

dulu...sebelum balik dari kuching ... mesti col abang taz dulu ... mintak belikan ikan terubuk bakar...tu menu wajib...hahhaa tapi tamao pulak yang perut kosong... nak yang ada telur jugak hahhaa...

Nota: jangan membazir ya... jangan ikut sangat nafsu makan...hohohoo...

0 comments: