Wednesday, November 5, 2008

dUNia aKu…

dunia aku sekarang tak de lain … kalau tak tv, mesti muzik, tak muzik internet lah…tapi aku tengok sekarang aku semakin minat dalam bidang penulisan..bukan tengok le…tapi rasa…memang aku semakin minat..sbb tu aku nak ambil lesen kereta supaya bebas untuk aku bergerak. Dan satu lagi….aku target nak beli videocam…boleh tangkap gambo…tak dapat videocam….camera canon yang iklan stacy tu pun jadilah hhaha...
sebenarnya di tempat aku ni banyak tinggalan klasik dongeng rakyat…itu yang aku nak gali…korang doa-doalah ek supaya aku berjaya menggali cerita tersebut…hehhee…
best jugak bila dengar cerita daripada orang-orang tua ni...
contohnya macam rumah panjang melanau yeng berusia lebih seratus tahun di kampong sok matu, Sarawak...banyak kisah disebalik kisah sebenarnya dan apa rahsia rumah tu bertahan sampai sekarang…tapi betol ke aku taip ni usia sampai seratus tahun ek? Hhehe sebarang je aku hahhaa….nanti aku refer balik maa…hahhaa
aku akan letak cerita tu kat blog gadis melanau hhaha…amacam orait tak…belom lagi tu aku bukak cerita pasal tikar emas, tiang benatik dan tebah penawar hhahhahaa….tebah penawar aku pernah dengar kesah daripada mulut ayah aku sendiri sebab dulu atok aku penjaga tebah penawar tersebut…bila arwah dah takde maka tak ada lagi yang mengurus tempat tersebut…diharap dengan cerita yang aku bongkarkan ni nanti mana tau tempat-tempat tersebut boleh dipulihara balik dan sekaligus menjadi kawasan tumpuan pelancong…yang aku tau kawasan tebah penawar tu memang dah jadi semak samun dah…ape-apepun hujung tahun ni aku nak pigi usha tempat tu…mana tau masih ada lagi saki baki yang tinggal…tapi…persoalannya siapa nak jadi driver haku weyh hhaha….erk….secara percuma arg…hhaha
tapi aku pernah kata kat umi apa kata kita jadikan rumah abi tu homestay hahha … umi cakap kalau macm tu tak leh pigi mana-mana lah aku sebab nak jaga rumah, nak kene masak untuk pelancong dan semestinya kemas2 rumah…abis je ayat keramat umi tu tak tunggu sesaat pun aku jawab balik tau..korang nak tau apa jawapan aku?...
umi…tak apalah tak jadi homestay pun tak apa…tak kisah,,,,nanti susah pulak aku nak keluar pigi mana-,mana sebab nak layan karenah pelancong je..tak nak lah….hhahha
bukan apa…aku ni tak lah peramah setakat kasi senyum sikit2 tu boleh lah tapi kalau dah sampai layan makan minum tu ….. aku betull2 tak sanggup hhaha…sbb aku tau dan aku sedar diri aku ni adalah seorang yang pemalu….erk…korang agak2 lepas ni agensi pelancongan akan cari aku tak nak bekerja dengan dorang? Hahaa
aku rasa iklan cuti2 malaysia kat dalam tv tu patut dah bertukar wajah dah … cuba ambil aku jadi duta…sebab aku ni kan jenis terperap je kat rumah bila dorang ambil aku jadi duta at least…aku kira melancong ke mana-mana lah jugak dalam Malaysia ni kan? Hehee…dah lepas tu pulak rancangan jalan-jalan cari makan pulak mintak aku gantikan tempat pengacara tu hhahah nampak gayanya tak lama lagi aku ni pun naik gak berat badan….mana tau menjadikan…dah macam2 usaha dah tapi tak gak naik2 berat badan hahha….

0 comments: