Wednesday, July 23, 2008

syukur Alhamdulillah


relax betul keje aku ari neh...tak sangka pulak...mana tak nye...budak² yang aku jaga ramai lak tak hadir...ade yang demam, ade yang sakit mata (alahai yg mata merah tuh)...

dh tu pulak surau yang satu lagi tak digunapakai lew (full ngn loker)...jadi bdk2 yang gune surau lelaki pindah masuk tempat surau kitorunk gak...waduh² berlakulah kesesakan dlm surau...in the endnye abg² dan kakak² lah yang mengalah ... (alah sngaja lah tu nak main dulu)...

dengan suara yang tak berapa nak sedap...aku terpaksa gak tinggikan suara aku (mcm test vocal lakz)...sbb dewang ramai woh...aku ni dh le bdn kecil...suare pun tak brp nak besar...tp bila gelak...ahakz..weyh ko jgn ajak weyh...kalah si farah af tuh wakkaaka...

time tuh tetibe je ms8 enpon aku bunyi...(lagu MCR-I don't love you)...

terkejutz arg...alhamdulillah ustaz reply message aku...kebetulan banyak persoalan yang aku nak tanya pada ustaz nieh..dia ustaz aku dari tingkatan satu hingga tingkatan dua. berasal dari terengganu. teringat masa form 1 dlu aku ni suke kumpul² lagu dan bukukan...tak sangka lakz kene tangkap hari tuh. mcm² soalan ustaz...yg paling aku ingat..

ustaz: ape faedahnya awak tulis lagu lps tu buat macam ni.(bukukan le maksud ustaz tu)
aku: dh hobi ustaz salin lagu kemudian simpan dlm buku...boring² boleh nyanyi...

yg selebihnya...aku lupe ape mende yang aku debat ngn ustaz time tuh...yg paling best bile ustaz bagi tugasan sebulan utk projek seminar kitorunk tahun 1996 (tingkatan satu lagi)...seminar tu berjalan selama 2 ari...dalam bulan oktober...
aku ingt lagi betapa susah payahnya aku, rosnah, sakinah HK dan seorang lagi tak ingt...tajuk "pantang larang dan adat resam budaya melanau" aku hentam je tajuk neyh..tp aku rasa hampir betul le tuh...ustaz kate nak kasi A utk ujian penggal akhir siapa yang buat terbaik...apelagi aku n the geng pun bertungkus lumus. dalam tuh ade byk pkr yg diperbincangkan.antara nya rawatan ikut tradisi melanau, corak pemakanan, adat perkahwinan dan sebagainya...hari pertama aku ingt lagi. aku ade join masa tuh riuh jugak le ngn topik² ngeri yg ustaz kasi. aku ingt lagi satu soklan...knp masjid tu tak segitiga atau segi lain nya selain dr segi yg kita ada sekarang ni...ermm jawab lew...ntah sapo lah yg bg soklan mcm tu ek...hehhe..hari kedua aku jenguk sekolah kejap then jumpe ustaz .. mintak permisi balik umah dan utk tidak hadir seminar hari tuh. ustaz tnye kenapa? sy jwb le ayah sy sakit. pihak dr sibu mengatakan yg ayah akan dibawa balik sbb dah tak ada harapan lagi untuk sembuh.(lama jugak kene soal siasat kan sbb ketidakhadiran aku bakal menjejaskan markah utk subjek pendidikan islam). akhirnya ustaz bagi pelepasan. terima kasih ustaz.aku smpi umah trus tlg kemas2 ape yg patut dlm umah. ayah sampai sebelah pagi dari sibu...

erm...terlepas le peluang aku nk ikut seminar tuh setelah berbulan-bulan berhempas pulas ngn kekwn aku nk buatkan yang terbaik. hari tu jugak hari terakhir merangkum hari penutupan utk seminar yg diadakan. bercampur-baur semua apa yang aku rasa ketika itu...sukar utk dijelaskan...aku berdiri kat sebelah tingkap dlm bilik tpt ayah aku ditempatkan...aku tgk keadaan ayah...pahtu aku tgk luar umah dr celah tingkap...aku termenung...terasa gak le airmata tu ngalir tp cepat2 aku lap n tahan.

blk je org dari sekolah aku tgk kawan aku (merangkap bau² bacang gak le ngn aku dia nieh)aku tnye dia perkembangan seminar...dia ceta arg...topik korunk yang terbaik.sambutan pun hangat...bahan² yang disampaikan cukop panas. dapat komen baik lak tuh...tahniah utk team kitorunk owh ye yg sorg lg tuh hayati nama dia...tp aku sedeh sbb aku tak dpt nk ikut...kwn aku kate sabarlah..semua org faham...mungkin ada kebaikan disebalik tu semua...aku angguk je...petang selesai azan maghrib ayah aku pun menghembuskan nafas nya yang terakhir dpn mata aku...itulah pertama kali aku tgk org nazak dan nafasnya dicabut di depan mata aku...sebelum ni aku tgk dlm tv jer...dan kali tu jugak le...airmata aku tumpah akhirnya...kitorunk di suruh keluar dari blk tu...aku jnis yg pendiam...aku duduk je tgk abg zai...dia yg paling stress. smpai pengsan dua kali...mlm tuh aku rasa betul² letih...aku tak ada rasa nak makan. mmg perut aku kosong...aku trs tidur mcm tu je kat bilik abg sulong aku. aku terbgn lak dlm pkl 12 stgh mlm mcm tu amik wuduk dan baca quran...kt seblah jenazah arwah...

esok hari tu jenazah dikebumikan selepas kitorunk semua berkumpul kecuali abg taz...masa tu dia masih berada di johor. (ngajar di sekolah sk rimba terjun pontian johor) aku agak je nama skolah nye erk..betul ke wujud neh...

ntah lah..kekuatan apa yang buat aku msh lagi tersenyum keesokan harinya...tertawa...tgk terlatah org...smpi org kate aku tak nampak macam sedeh...aku sendiri tatau...yg aku tau masa tu aku tak boleh nak terus nerus nangis. aku msti hidup dgn gembira. walau byk benda yg aku rasa ketika itu terlepas peluang. tambahan pulak aku rasa letih dgr apa yg org cakap ketika ayah aku sakit dan aku letih apabila aku terpaksa lepaskan pluang macam tu jer lebeh kurang mcm tarik diri dari seminar lah dan aku letih dh nk nangis sbb ini adalah kali kedua aku berdepan dgn kehilangn org yg paling dekat dgn aku...(tempat bermanja) hanya dalam masa 2 tahun semuanya berubah...arwah mak pergi sebelum ayah masa tu aku darjah 5 lagi. saat² terakhir nak beraya...dlm bulan puasa...20 ramadhan...nangis airmata darah sekalipun ia tetap tidak akan merubah apa yang berlaku...btul tak?

hari jumaat tu aku trus g skolah mcm biasa...abg zai lakz cuti sebab demam. kwn2 tnya knp ko turun skolah knp tak tungu seminggu.aku senyum dan jawab abg aku suh aku pergi sekolah...dia tak nak aku cuti lama²..erm...aku jwb dlm hati abih tu smpai bila korunk nak suh aku berkabung neh...

masa tu lew aku akui...al-quran tu mmg penawar jiwa yg paling mujarab yang aku pnh jumpe...

jadi kesimpulannya teman²...tak kira apa pluang yang kita pernah terlepas atau pun apa² kehilangan yang korunk pernah hadapi dalam hidup...jadikan ia sebagai simbol kekuatan utk diri anda semua dalam menempuh hidup yg semakin mencabar...

aku bersyukur aku tetap tidak pernah rasa kurang kasih sayang dgn adanya famili aku di sisi aku...dewang memang anugerah yang tidak ternilai harganya...mmmmuuuuaaahhhhhhhh utk setiap org dalam famili aku...(smbl lage² pipi).

sekian wassalam...

nota: untuk cikgu² yg banyak bagi sokongan ketika itu terima kasih...kerana anda semua aku mampu masih mampu untuk tersenyum...

0 comments: