Tuesday, July 29, 2008

baca dan fikir²kan lah...

Mat Laga: Isteri orang makin berani

“SAYA berbadan ramping dan muka pun cantik. Ramai orang ingat saya belum kahwin, sedangkan saya ada anak satu.” Begitulah lebih kurang cakap seorang pemanggil wanita yang mengangkat dirinya ketika membicarakan topik wanita sudah kahwin berlagak solo. Topik yang diperbincangkan oleh sebuah stesen radio pada segmen pagi itu menarik perhatian Mat Laga.

“Ehhh, perasan...” spontan reaksi Mat Laga bila mendengar kenyataan wanita itu. Wanita itu kemudian meneruskan perbualan dengan mengatakan, disebabkan rupa paras dan fizikalnya yang masih bergetah, ramai tidak menyangka dia sudah berkahwin hingga akhirnya dia terjebak dengan hubungan cinta suami orang.

Meneliti kenyataan wanita itu, Mat Laga teringat pengakuan yang pernah dibuat beberapa pemanggil wanita di udara sebelum ini. Mereka terang-terang mengaku menjalin hubungan sulit dengan lelaki lain walaupun mempunyai suami yang baik dan keluarga bahagia.

Apabila ditanya oleh deejay bertugas sama ada dia tidak rasa bersalah dengan perbuatan itu, wanita itu berkata, ada kalanya dia perasaan bersalah menyelinap, tetapi apa yang dilakukan itu membuatkan dia rasa seronok dan mencabar.

Nyata sebilangan wanita sekarang semakin berani. Kalau dulu sesiapa yang ada hubungan sulit berusaha menyembunyikan daripada pengetahuan ramai., Kini ramai berani membuat pengakuan terbuka. Walaupun tiada wajah, tak takut ke dia orang yang dikenali, terutama suami dan ahli keluarga serta rakan, mengecam suaranya.

Ada pemanggil semacam bangga ketika membuat pengakuan, seolah-olah hendak menunjukkan sahamnya masih tinggi walaupun bergelar isteri orang. Suaranya pun gedik semacam...

Kata orang, jodoh pertemuan di tangan Tuhan dan kita tak tahu apa yang akan terjadi di kemudian hari. Apapun, apa salahnya wanita bergelar isteri berterus terang dari awal mengenai statusnya supaya hubungan istimewa yang baru hendak terjalin dapat ditukar menjadi teman biasa. Tak gitu?

MAT LAGA: Berterus-terang buat hati tenang.

NOTA: betul jugak kate² mat laga nieh...

0 comments: