Monday, July 2, 2007

MELANAU

Mesti korang tertanya-tanya kan? Melanau ni mungkin korang dah tau salah satu suku kaum yang terdapat di Sarawak. Tetapi penah ke korang terpikir sekiranya korang bekerja atau skool di sini apa yang akan berlaku sekiranya anda tatau basic bahasa melanau. Especially utk siapa yang bekerja dalam bidang perguruan. Ini adalah berdasarkan pengalaman aku sendiri berkomunikasi dengan budak-budak di tempat aku. Tak kiralah sama ada di rumah atau pun di luar rumah=) tetapi sekarang ni bahasa melanau yang budak-budak sekarang gunapakai dah bercampur dengan bahasa melayu. Jadi toksah le risau sgt yer….hehhehe…kdg2 aku dengar pon gelak gak. Aku sndiri pun tatau perkataan melanau yang lama punyer version….tapi ade gak yang aku heran…setakat bahasa bercampur aduk at least derang tu masih tau bercakap dalam melanau kan ? tapi korang tau tak ade jugak yang mak bapak melanau tapi alih2 anak derang cakap meayu. Kalau kes sorg melayu sorg melanau mcm tu tak pelah jugak mungkin dia tinggal di persekitaran orang melayu. Siapa nak jawab tu?!!! Apelah yang diracau aku ni yer?!!!hehhehee….xpe2 daripada aku meracau tak tentu pasal baek kite belajar bahasa melanau kn? At least dapat le jadi panduan korang nanti.

>>>untuk pengetahuan semua. BHS melanau byk jenis.jgn kompius pulak. Aku melanau area matu-daro. Lokasi tempat tu korang leh check kat dlm peta yer…xde dalam peta tanye le pada cekgu koramg yang ngajar geografi ke, kejian tempatan ke?. atau pun pada artis-artis yang pernah dtg buat show di sini. Aku ajar korang yang basic dulu lah yer….hehhee

BAHASA MELANAU vs BAHASA MELAYU

Ko Saya

Mo Awak

Dia Idun / Idoh

Ibu Mak

Ayah Apak

Kakak Akak / kak

Abang Abang’

Adik Adek

Cth ayat :)

Sai ngadan mo? < sai = siapa > < ngadan = nama > < mo = awak >

Udah keman mo ? < udah = sudah > < keman = makan >

Bak ka’an mo ? < bak = hendak > < ka’an = ke mana >

Kubah gaya menak eh ? < kubah = bagaimana > < gaya = cara> < menak = buat > < eh = ini >

Kubah beritah mo ? < awak apa khabar ? >

Cukup setakat ini dulu yer geng.. penat jari aku taip nie… len kali aku edit lagi yer !!!!!!

:) idea ni aku tnye pendapat dr AEF8080 ngn umi…derang kate o.k le tuh…leh le share2kan ngn korang. Terima kaseh AEF8080

0 comments: