Monday, July 21, 2014

Mengejar Lailatul qadar !!!

Assalamualaikum dan salam sejahtera
sedar tak sedar kita dah masuk fasa terakhir ramadhan

apa khabar masjid-masjid dan surau ?!!!
Semasa menjelajah Fesbuk tadi petang saya terbaca tentang status yang berkaitan
ingat 5 perkara sebelum 5 perkara:

Masa bujang VS masa Dah Kawin

Pendek kata status news feed saya hari ini penuh dengan kisah zaman bujang VS zaman alam rumahtangga

o.k saya memang akan selalu ingat point-point penting !!!

Itu cerita satu. Cerita keduanya pula seperti biasa malam - malam fasa ketiga ni ramai yang berusaha nak kejar malam lailatul qadar . Seperti tahun-tahun yang lainnya juga seperti biasa saya saling ingatkan diri saya

bila nak kejar malam lailatul qadar ni
kejarlah bukan bermula 1 ramadhan ....
tapi kejarlah setiap hari bermula dari saat engkau nak mengejarnya....
(korang faham ke tak ni?!!!)

Alaa ... simple sahaja ...
kita ni selalu hidup nak berjaya, bergaji besar, pendek kata semua yang besar-besar.
Nak dapat value yang besar-besar ini mestilah kita usaha dari awal-awal kita dah pasang niat ataupun cita-citakan ?!!! Haaa ... baru boleh berjaya.... Mana ada orang berjaya dalam hidup ni ... boleh dapat berjaya dalam masa 10 hari maupun 30 hari ?!!!

Nak kejar lailatul qadar ini juga memainkan peranan hati yang sangat cantik. jika seorang manusia dihadirkan di depan mata kita bolehlah kita bezakan yang mana satu cantik yang mana satu kurang cantik, begitu juga bab-bab pakaian..... tapi hati yang cantik ni kita takkan nampak . Sebab yang boleh menilai kecantikan hati kita cuma Allah saja yang tahu... Nak hati yang cantik ?!!! kenalah belajar bersangka baik dengan Allah dan juga pulihkan hubungan dengan Allah dulu.

Ini tidak ... kita baikpulih hubungan dengan Allah masa Ramadhan saja. Tapi sesudah Ramadhan ...segala-galanya berubah seperti sediakala sebelum datangnya Ramadhan. Hermmmm.... Macammana tu ?!!!

Nampak macam susahkan?!!! memanglah susah ... tipulah kalau saya kata eh tak lah ... senang saja buat tu...
Macammana nak senang bila hati ni penuh dengan noda-noda hitam. Nak baca satu ayat satu hari dari al-quran pun belum tentu kita boleh buat. Kau tak percaya ke? mohon recheck diri dalam sehari selepas solat berapa ayat al quran dah kita petik untuk kita fahami dan pelajari ?!!! tak payah kata petik ... Berapa kali sehari kita ambik wuduk semata-mata nak sentuh nak peluk nak cium al quran ?!!!

Ingat ... Allah memang bukan pandang pada luaran kita tapi Allah pandang hati dan amalan kita ...
Hati dan Amalan kita !!!
Hati dan Amalan Kita !!!

setahu sayalah ...selain daripada solat dan amal kebajikan tu ... baca al quran dan tutup aurat juga termasuk dalam amalan. jaga batas pergaulan pun termasuk juga. bayangkan salah satu daripada tu kita abaikan dan kita tak jaga ... Agak-agak apa persepsi Allah terhadap kita. Persepsi orang sekeliling kita tak perlu kita fikirkan ... Yang utama Persepsi Allah!!!

Alaaa... Ibarat macam ni ... Mak ayah hantar kita pergi sekolah, bagi duit belanja cukup-cukup. Sampai sekolah kita tak belajar, ponteng kelas amalan biasa. Bila Mak ayah tahu mestilah MAK AYAH kita MARAH SEBAB KITA INGKAR PADA MEREKA!!!

# Haa ...  Nampak tak kat situ?!!!

mak ayah marah, orang sekeliling marah kita boleh nampak. Tapi Allah marah ... susah kita nak nampak dengan hati yang keras untuk berhijrah mengikut apa yang Allah dah tetapkan!!!

Jadi fikir-fikirkanlah !!!
Nota: Blog ni kecil-kecilan sahaja . Dulu aku pernah terfikir nak buat macam pendapatan sampingan aku. Tapi setelah difikir-fikir balik. Tak mengapalah . Biarlah ianya sekadar coretan tanpa bagi apa-apa pulangan pada aku. Aku rasa lebih tenang dengan seperti ini .... Apakah kita ni menunggu TEGURAN YANG LEBIH BESAR LAGI DARIPADA ALLAH BARU KITA NAK PATAH BALIK IKUT LANDASAN YANG BENAR ?!!!! Jawapan itu cuma ada dalam diri kita sendiri kita sahaja !!!





0 comments: