Sunday, October 7, 2012

Tiga Malam aku ......? !!!!


Dan Selamat malam semuanya selamat beristirehat ya !!! 

sejak dua tiga malam ni asyik berdentum saja bunyi guruh di langit.
sebenarnya aku tak berapa nak kisah bila setakat guruh dan hujan 
lebat. 

Tapi ... insiden malam hari jumaat malam sabtu ( kira sabtu pagilah) 
memang betul-betul buat aku seram sejuk. Selama ni bukan aku tak 
gerun pun dengan keadaan macam ni kan. Tapi bukan segerun malam 
itu. ataupun pagi itu. 

keluar masuk bilik saja kerja pagi itu. Mata ngantuk sangat-sangat. 
badan penat. tapi tak  boleh nak pejam ... Hanya kerana faktor cuaca. 
aku tak pastilah berapa kelajuan angin masa tu. dengan hujan lebat. 
dengan ribut petir segala, berlatarbelakangkan sound guruh bagai nak 
":ruruh" rasa dunia ketika itu . 

tak henti-henti berdoa supaya tak ada apa-apa yang berlaku kepada kami 
penduduk sekitar sini. 

secara tak langsung teringat balik kejadian di masa kecil . 

tengah sibuk mencari benda-benda terbuang di bawah rumah jiran sebelah. 
tanpa menghiraukan sang petir dan sang angin bersorak menikmati alunan 
sang guruh ... tiba - tiba ... satu cahaya terang menerangi dunia yang agak kelam 
dan kelabu masa tu. 

aku terkejut dan terjatuh ... satu sahaja yang nama yang aku ingat ...

Makkkkkkkkkkkkkkk !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

mak berlari ke arah tingkap mendengar suara aku. dia memanggil aku supaya 
aku lari cepat-cepat masuk rumah . lampu neon di langit bagai berpesta dengan 
rancak serancak rancaknya. 

Aku menangis !!! Aku fikir mungkin aku akan mati jika tidak keluar dari situ !!! 
Sang petir bagai mencari mangsa dengan rakus dan ganas !!! 

Akhirnya aku kuatkan semangat ... aku tak lari corner untuk balik ke rumah aku 
ataupun berlari naik ke arah rumah yang ada di atas aku masa tu. Aku tak punya banyak 
masa. dan akhirnya ... 
aku ambil keputusan untuk lari ke rumah belakang, 
sebab rumah tu kebetulan jalan lurus dan nampak lebih dekat lagi sebenarnya 
pada kaca mata anak kecil seperti aku masa tu.

Aku lari keluar ... 
Saat itu jugak ... sang petir semakin rancak melihat si mangsa ...  

Ibu terkejut melihat insiden tersebut. 

Sakinah !!!! Ya Allah .. selamatkan anak aku !!! 

bila aku dah sampai depan tangga entah macam mana aku boleh terjatuh. 
lutut dan betis aku menjadi managsa ketika itu. kelihatan seorang makcik 
keluar dari rumah lalu membantu aku naik ke rumah dengan cepat ... 

sejak hari itulah aku tak berapa nak ngam jika keadaan cuaca yang tersangat 
buruk muncul sekali lagi dalam hidup aku. Mesti aku akan teringat insiden ini. 
Sejak hari itu ... 
Bila cuaca tak elok...aku selalu kena kuarantin. mak tak nak pisang berbuah dua kali.
cukuplah sekali !!! Bagitau mak ... 

Nota: hujan itu memang satu rahmat, begitu juga dengan petir, angin dan segala-gala 
yang Allah ciptakan untuk kita. namun kadang-kadang ia juga didatangkan bersama petaka
bagi menguji kita setiap hamba makhluk ciptaanNYA yang selalu kepadaNYA !!! 

0 comments: