Thursday, September 1, 2011

Istilah Raya Zaman Sekarang (*_*)

Raya = Duit Raya !!!

Zaman aku dulu .. tak adanya dok pikir pasal duit raya. sebab kalau dapat pun bukan boleh gunapakai sukati jak... masuk tabung buat belanja sekolah . cerita pasal duit raya ni baik aku pendekkan aje...

zaman sekarang ...

situasi 1:

orang luar: ada ke mak ayah kamu di rumah?
orang dalam rumah: mak ayah pergi berziarah kubur tadi ... jemputlah masuk
orang luar: eh .. tak apalah kalau tak ada mak ayah kamu... ingat tadi nak berziarah dengan dorang... lain kali kami datang balik ..

* istilah lain kali ni banyak maksudnya ... mungkin raya tahun depan ataupun 2 tahun dari sekarang kot baru datang balik .. kalo betol2 muncul sebelah malam Alhamdulillah hehe ...

situasi 2:

anak-anak: yeah... pergi melanggar rumah orang... (ops ..melanggar di sini bukan maksudnya accident ke ape.. lebih kepada istilah ngabang ataupun berziarah, bertandang, beraya)

situasi dalam rumah orang ... macam2 hal .... tapi yang paling best bila buat macam rumah sendiri. aku zaman dulu kalau tuan rumah tak suruh bukak ape benda atas meja .. aku duduk dediam je .. haha..berbeza sangat kan kan kan ...kalau rumah nenek tu lain cerita haha... aku kan merangkap bibik kecik nenek... tapi jarang le nak melepak rumah nenek. selalu jejalan je hehe.

bila aku dapat sampul .. terus pindah tangan kat mak. bila jalan dengan abang2... aku simpan sendiri le tapi sampai rumah terus kasi kat bapak. aku tak tau pun jumlah dalam sampul tu .. bila abis raya .. sebelum simpan dalam tabung. bapak suruh kira kemudian baru masuk tabung hehe.

tapi anak-anak zaman sekarang tak jauh jalan dah bunyi bising bila dapat 50 sen. belum lagi tu dapat 20 sen. zaman aku dulu paling kecik orang kasi 20 sen tahu. aku rileks je ... alhamdulillah ... kira baik tu ada orang nak kasi ;P .... zaman sekarang duit seringgit pun dorang tak pandang sangat hehe... macam le senang sangat dorang nak dapat duit raya. kalau mak bapak tak kasi mana kau nak dapat duit tu weiii.... dasar anak anak zaman sekarang!!!

ada lagi satu yang best.
ni pun al-kisah budak budak jugak... asyik muka yang sama bertandang. itu kira trend biasalah ... tapi yang aku perasan raya 2 tahun lepas. ada trend baru. datang secara berkumpulan. 2 ke 3 ke 4 orang... kadang kadang sampai 5 orang. muka lain-lain kecuali seorang je muka yang sama. mula-mula ingat memang pikir dorang ni malu tu lah ajak yang seorang lagi. rupa-rupanya ada al-kisah disebalik tu hehe...

ini kira segmen kantoi la..
hari tu aku sidai barang belakang rumah. tiba-tiba dengar budak budak sembang kat depan. sebab aku ni tak nampak secara tak langsung dorang tak perasan aku ada dengar sok sek sok sek dorang. memang dorang dah rancang nak datang bawak-bawak individu-individu lain secara bergilir gilir. tak pasal-pasal aku jadi FBI.

aku saja perhati dari jauh budak budak ni ..
lepas masuk seperti biasa dah salam semua mesti dapat duit raya kan...
selang dua jam kemudian ..
yang capten ni tadi bawak 2 orang individu lain jugak ...
dapat lagi duit raya...
selang sejam kemudian ....
dia bawak lagi 3 orang budak lain ...
dapat lagi duit raya ...
jam 6 petang dia datang dan bawak 2 orang yang lain lagi...
terus aku kasi lapor kat abie ...
ekekekke ....

dia tak dapat duit raya lagi ...
kawan-kawan dia je yang dapat .... hehe
suka je nak sakat budak tu ... haha!!!
lepas tu dia tak datang dah...

serius ni... aku tak ingat muka budak tu haha!!!!

aku... dari zaman dulukala nak raya rumah ... lebih suka datang macam tu je. biar jadi kejutan kat kekawan. tetiba muka terpacul depan pintu hehe... tapi selalunya ... tak aku pulak yang dapat kejutan sebab kawan-kawan tak ada kat rumah haha!!! ...

bila nak ikut istilah hari raya sebenar macam tu lah ...
tak perlu nak tunggu orang yang kita kenal ada dalam rumah tu. datang je lah kalo rasa nak datang. jika dalam hati tu masih ada keraguan nak datang... hanya kerana kawan kita ada ke tidak ... tak dapek eden nak nolong !!! haha!!!

hati kita dan corak pemikiran kita berbeza... jadi aku tak boleh cerita panjang lebar sangat...

Nota Jejari: pasal tu lah abang-abang aku lagi orang kenal berbanding aku. pasal dorang ni rajin berjalan dari rumah ke rumah. aku memang anak emak ... kurang berjalan. hehe.... dorang anak bapak semuanya haha!!! tapi...kenapa dorang tak bawak aku jalan-jalan jugak haha!!! (sungguh aku memang dah tau jawapannya) ... syhhh .... mana boleh share.. sentimental value sangat hehe...

0 comments: