Tuesday, August 9, 2011

Ketika Cinta Memanggil Aku T_T

Assalamu'alaikum warahmatullah ....
salam sejahtera semuanya....

kembali berblogging setelah beberapa hari beristirehat. ketika ini jam di laptop aku menunjukkan 12:43 tengahmalam...

kebelakangan ini aku selalu tak sihat. Ops... itu tak bermakna aku nak skip puasa aku okay...

Satu hal yang wajib aku buat sebelum tidur ... Muhasabah diri... entah macam mana terdetik dalam hati aku bermohon ... sekiranya ada yang terbaik dari sisi Allah itu yang bisa membuat hati aku yang keras ini menjadi lembut... menjadi lebih beriman dan menjadi lebih yakin dalam amal ibadah aku... tunjukkan lah kepada aku...kerana aku juga ingin merasai sebagaimana rasa manisnya iman ketika bertandang di hati ....

bertemankan lagu-lagu nasyid ... dan tak lepas dari bibir aku La ilahaillAllah ....yang tak henti-henti meluncur dari bibir aku... otak aku ligat memikirkan bagaimanakah keadaan aku ketika bertemu dengan Rasulullah s.a.w jika aku dikunjungi melalui mimpi... dan hati aku tiba-tiba jadi rindu ... lantas aku lancar melontarkan ayat-ayat dari surah al-fatihah... lidah semakin rancak berzikir....

tiba-tiba aku dibawa ke satu lokasi ...
aku menemani umie dan ditemani seorang lagi sahabat aku mencari barangan pesanan yang dipesan oleh mama. cari punya cari tak jumpa...tapi tauke itu bagitau... ada sebenarnya tapi telah diborong oleh satu kedai yang lagi depan sana tu... jadi aku dan teman aku pun pergi ke arah kedai yang ditunjuk oleh tauke itu ....

tak sempat sampai di situ aku bertukar pula lokasi di tempat lain ...
aku menghadap hiasan - hiasan yang ada di sekitar surau. cantik-cantik pokoknya dan ada juga yang baru ditanam benih benih yang baru... aku menyiram satu persatu dan tiba-tiba mata aku terarah ke sebuah pasu yang rosak. otak aku ligat terfikir sesuatu ... hati aku mula berkata-kata ...

" oh ya .... bunga yang ni ustazah zehan ambil...dia dah minta hari tu nak tanam sendiri kat rumah sebab pasu tu dah pecah... "

dan ketika itu sebenarnya dalam telah datang satu musibah yang melanda seluruh dunia dengan satu penyakit yang boleh membawa maut secara tiba-tiba... maksudnya sapa yang terkena jangkitan tu ... memang tak ada harapan nak sembuh ... sebab belum ditemui lagi vaksin untuk melawan sakit tersebut. aku tak pasti namanya...mohon ampun...

beberapa saat kemudian kelihatan aku dikerumuni orang ramai...
telinga aku menangkap lontaran yasin yang sedang dibaca... aku tidak pasti ianya dibaca untk siapa...kerana pada hakikatnya sebenarnya aku sedang tidur...

sehinggalah sesuatu yang mendatangi aku dari arah kananku
dalam keadaan yang sangat bercahaya...
aku tak dapat melihat wajahnya ...
ia duduk di sisi aku ...
belum sempat aku bertanya siapa gerangannya ...ia berkata...

" Assalamu'alaikum sakinah binti ..... aku mendatangimu atas perintah Allah ingin mencabut nyawamu ketika ini. seperti yang kamu tahu... bila ajal sudah tiba tak akan ada sesiapa pun yang bisa menundakan waktunya walau sesaat pun .... "

lidah aku masih tetap berzikir...
seperti di awalnya tadi .. diselang seli dengan nama-nama Allah ...

"bersedialah ....sudah tiba waktunya... aku akan mencabut roh mu dengan perlahan-lahan daripada jasad mu supaya dirimu tidak terasa sakit yang teramat sangat..."

belum sempat aku berkata-kata apa ... tak sesaat pun untuk ditunda ... akhirnya aku menyaksikan sendiri malah merasakan sendiri pengalaman itu...

yaa... jasad aku terangkat sedikit ketika roh ku dicabut .... suara aku semakin lama semakin lemah ... dan kedengaran agak dalam bunyinya ... susah aku nak jelaskan macam mana ... tasbih tahmid zikir ... nama-nama Allah masih lancar diucap oleh lidah aku ... cuma tidaklah serancak seperti awalnya tadi ... nafas aku semakin pendek ... aku dapat rasakan jasad aku telah mati ... tidak mampu digerak lagi ... dan ketika roh aku terpisah dari jasad aku ...

aku tertanya tanya...
apakah layak aku temui Allah dalam keadaan yang begini...
apakah Allah redha dengan aku selama ini...

lantas aku terfikir tentang doa aku ... (sila refer balik perenggan muhasabah diri)...

aku berdoa...

ya Allah ...kembalikan roh ku ke jasad aku.. hanya kepada Mu aku meminta ... aku tidak sanggup menghadap Mu tanpa bekalan amal yang mencukupi ... Ya Allah.... kembalikan roh aku ke jasad aku... kembalikan lah ya Allah ....

aku menangis ...
sungguh ... aku menatap jasad aku sendiri di depan mata aku sendiri. aku mendengar bacaan yasin dan aku tatap satu persatu wajah-wajah yang membacakan yasin untuk aku ... aku rasa diri aku lebih ringan daripada biasa ...

entah view dari mana aku melihat jasad ku sepenuhnya yang masih lagi dalam keadaan masih bertelekung ... roh ku mula meninggalkan jasad aku ... keluar dari kawasan itu... baru aku tahu itulah adalah surau di sekolah aku ...

hati aku semakin sedih dan pilu .. namun tidak putus-putus doa aku supaya Allah memperkenankannya ... lantas kedengaran satu suara entah dari mana ... yang aku tahu suara itu amat menyenangkan dan mententeramkan hati aku yang sedang gundah gulana ketika itu...

aku rasa diri aku terapung-apung ...
suara itu bertanya ...

"tidak gembirakah engkau yang sedang dalam perjalanan untuk menemui Aku, dan juga menemui Rasulullah s.a.w mu yang tercinta?"

aku berkata:
" aku gembira... tetapi aku takut sekiranya aku tidak dikembalikan ke jasad aku semula ... aku takut amalan yang ku bawa tidak mampu menjamin aku untuk tetap terus di sisi Mu ... aku mohon .... izin kan lah aku kembali ke jasad aku semula. kasihanilah keluarga aku..."

suara itu kembali bertanya:
"kamu tidak gembira kerana akan Ku kumpulkan kamu bersama kedua - dua orang tua mu yang kamu rindui...?"

" aku gembira... tapi aku lebih gembira sekiranya aku mampu membalas jasa-jasa kedua orang tua aku ... terlebih dahulu... sungguhpun mereka sudah tiada di sisin aku..aku masih juga boleh berbakti terhadap mereka dengan menghadiahkan bacaan-bacaan ayat suci Al-quran ... "

lantas berkatalah suara itu lagi:
(seakan di dada langit yang membelah ... seolah olah .. seisi dunia tersenyum kepada aku ...)

temanilah dia untuk kembali ke jasadnya ... jangan kau tinggalkan dia walau sesaat pun sehinggalah dia memasuki ke jasadnya semula .... masanya masih belum tiba lagi ... bukan aku menunda ajal nya dia ..."

aku:
Syukur Alhamdulillah .... terima kasih Ya Allah .... terima kasih Ya Allah ...

suara itu berkata-kata semula:
"Ingatlah ...
saat-saat ini .... engkau pasti akan merasakan kemanisan disebalik imanmu ... berbaktilah selagi kamu masih mampu berbakti. bila sudah tiba masanya... pasti Aku akan menghantarmu menemui Rasulullah mu dan kedua orang tua ... Aku mendengar segala doa mu .... Aku lebih tahu apa yang kamu tidak tahu.... "

serentak itu juga ...
aku sudah ada di sisi jasad aku sendiri ...
jasad yang tidak bernafas ...
aku diarah kembali ke perbaringan aku ...
sebelum aku kembali berkatalah ia ...

:aku lah malaikat maut ... yang selalu menziarahi kamu setiap masa tanpa kamu sedar. beginilah cara ku menjalankan perintah Allah. sekiranya aku aku cabut roh itu ketika tidur. beginilah keadaannya... kembalilah kamu ke jasad mu ... aku pasti akan mengunjungi mu kembali... Assalamu'alaikum...

serentak itu ...belum sempat aku menjawab....
aku rasakan roh aku dimasukkan semula ke jasad aku... jasadku terangkat sedikit ... dan terpacul dari lidah aku ... Ya Allah!!!

aku buka mata perlahan-lahan... keadaan berubah menjadi gelap ... sedikit demi sedikit aku tahu ... aku ingat...sekarang aku berada dibilik aku ... syukur Alhamdulillah ya Allah ...


Nota: Ketika cinta memanggil......Gemetar tubuhku ....Ketika cinta memanggil...Hangatnya nafasku.... Ketika cinta memanggil menderu Sang rindu.... Ketika cinta memanggil....
Rindu…rindu…rindu kalbu... memanggil-manggil nama Mu... Seperti terbang di langit Mu tenggelam di lautan cinta Mu

4 comments:

sinariman10 said...

artikel yg sgt menarik dek...

sha83@kaizer said...

artikel itu baru sahja adik alami sebentar tadi ... tak sampai 3 jam pun tidur ni :)

Umie Artoqiemie said...

dao sengan entry eh .
Alhamdulillah.
x semua orang dapat pengalaman macam ni.

sha83@kaizer said...

alhamdulillah
umie =)